In 1972 zag ik op 2e Pinksterdag de bezoekers van de Internationale Wegraces van Tubbergen door Almelo rijden. Ik reed welliswaar brommer, een goudkleurige Zündapp KS 50, maar ik wist nauwelijks van het bestaan van motoren, ook al omdat niemand in de familie en kennissenkring motor reed.
Toen ik al die motoren zag wilde ik maar één ding, ook motorrijden. Plannen om mijn brommer grondig op te voeren verdwenen.
Een week later in het postkantoor zag ik tussen de tijdschriften weekblad Motor staan. Meteen gekocht en ik was definitief besmet met het motorbacil en ik ben nog steeds op het blad geabonneerd (helaas bestaat het blad niet meer (2018)).
In de bibliotheek ontdekte ik ook de twee boeken van Ernst (Klacks) Leverkuss : "Schnell auf zwei rädern" en "1000 tricks für die Motorrad sicherheit". Deze twee boeken hebben een vrij grote invloed op mij gehad. Ik ging het geleerde op mijn brommer toepassen. Ik remde, zoals iedereen, altijd alleeen met mijn achterwiel, want als je met de voorrem remt ga je onderuit zei men. In de boeken stond het tegendeel en het resultaat was dat ik voorrem als het belangrijkste rem ging gebruiken op de brommer.
Een provocerende uitspraak van Klacks in de boeken was: "een val is een schande....... en een ongeluk helemaal". En dat heeft mijn denken positief beïnvloed.
In februari 1974 kon ik eindelijk rijlessen nemen. Op een Jawa 350, zonder spiegels en richtingaanwijzers, met de instrukteur achterop tijdens de eerste 7 lessen. De laatste 2 lessen reed hij in de auto achter mij aan, ik moest telkens een vijftal straatnamen onthouden en dan weer stoppen voor de volgende serie. Zo ging het ook tijdens het rij-examen. Ik slaagde gelukkig in één keer.
Mijn eerste motor was een Yamahe RD 250, een twee cilinder tweetakt dat ongeveer 30 pk leverde. Gelijk met de motorfiets kocht ik ook een leren overal. Een hele investering was dat. Zoals in onderstaande lijst te zien is, ben ik, wat cilinderinhoud betreft, langzaam opgeklommen van een lichte naar een "zware" motorfiets. Mijn rijervaring hield dus min of meer gelijke tred met het steeds hogere vemogen wat de motoren leverden.
De motorfiets gebruik ik voor woonwerk verkeer van maart t/m eind november, toerritten in het weekend en lange vakantie tochten door Scandinavië, waarbij ik altijd ga kamperen.Van november tot maart ben ik alleen maar mooi weer rijder èn als de straten pekelvrij zijn. Mijn jaargemiddeld ligt tussen 20 en 25000 km.
Vanaf 2014 wordt de motor niet meer gebruikt voor woonwerk verkeer.
Hieronder een overzicht mijn motorenfietsen tot en met heden.
Voor een foto en de technische gegevens van de motorfiets klik op "meer info".
Technische gegevens | Yamaha RD 250 (1974) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde tweecilinder 2-takt met membraaminlaat |
cilinderinhoud | 247 cc |
Boring en slag | 54 x 54 mm. |
compressie | 6,7:1 |
vermogen | 30 pk / 7500 tpm |
koppel | 2,9 kgm /7000 tpm |
ontsteking | accu, bobine |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | enkele schijf |
rem achter | trommel |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 3,00 x 18 |
band achter | 3,50 x 18 |
gewicht droog | 145 kg. |
tank inhoud | 16 liter |
Technische gegevens | Yamaha XS 500 (1976) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde tweecilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 498 cc |
Boring en slag | 73 x 59,6 mm. |
compressie | 8,5 : 1 |
vermogen | 47 pk / 8500 tpm |
koppel | 4,5 kgm / 6500 tpm |
ontsteking | accu, bobine |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | enkele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 3,25 x 19 |
band achter | 4,00 x 18 |
gewicht droog | 195 kg. |
tank inhoud | 15 liter |
Technische gegevens | Suzuki GS 550 (1977) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 549 cc |
Boring en slag | 56 x 55,8 mm. |
compressie | 8,6 : 1 |
vermogen | 54 pk / 9000 tpm |
koppel | 4,2 kgm / 7500 tpm |
ontsteking | accu, bobine |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | trommelrem |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
band voor | 3,25 x 19 |
band achter | 3,75 x 18 |
gewicht droog | 196 kg. |
tank inhoud | 17 liter |
Technische gegevens | Suzuki GSX 750 (1980) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 747 cc |
Boring en slag | 67 x 53 mm. |
compressie | 9,6 : 1 |
vermogen | 80 pk / 9200 tpm |
koppel | 6,8 kgm / 8500 tpm |
ontsteking | accu, bobine |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 3,25 x 19 |
band achter | 4,0x18 |
gewicht droog | 233 kg. |
tank inhoud | 24 liter |
Technische gegevens | Yamaha XJ 750 Seca (1982) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 748 cc |
Boring en slag | 65 x 56,4 mm. |
compressie | 9,2 : 1 |
vermogen | 81 pk / 9000 tpm |
koppel | 6,7 kgm / 7500 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | kardan |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | trommelrem |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 3,25 x 19 |
band achter | 120/90-18 |
gewicht droog | 218 kg. |
tank inhoud | 19 liter |
Technische gegevens | Yamaha XJ 750 E (1986) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 748 cc |
Boring en slag | 65 x 56,4 mm. |
compressie | 9,2 : 1 |
vermogen | 87 pk / 9000 tpm |
koppel | 6,7 kgm / 7500 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | kardan |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 100/90 -18 |
band achter | 120/90-18 |
gewicht droog | 218 kg. |
tank inhoud | 22 liter |
Technische gegevens | Yamaha XJ 900 E (1988) |
---|---|
motortype | lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 891 cc |
Boring en slag | 68,5 x 60,5 mm. |
compressie | 9,6 : 1 |
vermogen | 98 pk / 9000 tpm |
koppel | 8,1 kgm / 7000 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | cardan |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 100/90-V18 |
band achter | 120/90-V18 |
gewicht droog | 218 kg. |
tank inhoud | 22 liter |
Technische gegevens | Suzuki GSX 1100F (1991) |
---|---|
motortype | olie/lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 1127 cc |
Boring en slag | 78 x 59 mm. |
compressie | 10 : 1 |
vermogen | 137 pk / 9500 tpm |
koppel | 11,4 kgm / 7000 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 5 versnellingen |
band voor | 120/80-V16 |
band achter | 150/60-V16 |
gewicht droog | 244 kg. |
tank inhoud | 21 liter |
Technische gegevens | Honda CBR 1000F DCBS (1993) |
---|---|
motortype | water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 998 cc |
Boring en slag | 77 x 53,6 mm. |
compressie | 10,5 : 1 |
vermogen | 135 pk / 9500 tpm |
koppel | 10,6 kgm / 8500 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
band voor | 120/70-VR17 Radiaal |
band achter | 170/60-VR17 Radiaal |
gewicht droog | 235 kg. |
tank inhoud | 22 liter |
Technische gegevens | Honda CBR 1000F DCBS (1995) |
---|---|
motortype | water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
cilinderinhoud | 998 cc |
Boring en slag | 77 x 53,6 mm. |
compressie | 10,5 : 1 |
vermogen | 135 pk / 9500 tpm |
koppel | 10,6 kgm / 8500 tpm |
ontsteking | electronisch |
koppeling | meervoudige natte plaat |
overbrenging secundair | ketting |
rem voor | dubbele schijf |
rem achter | enkele schijf |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
band voor | 120/70-VR17 Radiaal |
band achter | 170/60-VR17 Radiaal |
gewicht droog | 235 kg. |
tank inhoud | 22 liter |
Technische gegevens | Honda CBR 1100XX (1997) |
---|---|
Motortype | water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
Boring en slag | 79 x 58mm |
cilinderinhoud | 1137cc |
Compressie | 11:1 |
Carbs | 42mm slanted flat-slide CV x 4 |
Vermogen | 164pk/10.000rpm |
Koppel | 12.7kg-m/7,250rpm |
onsteking | Computer-controlled digital transistorised with electronic advance |
Starter | Electrisch |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
overbrenging secundair | 'O'-ring ketting |
Afmetingen | 2160x720x1170mm (LxBxH) |
Wielbasis | 1490mm |
zithoogte | 810mm |
grondspeling | 130mm |
tankinhoud | 22 liter |
Band voor | Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal |
Band achter | Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial |
Vering voor | 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel |
vering achter | Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel |
rem voor | 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers |
rem achter | 256mm enkele schijf with three-piston caliper |
droog gewicht | 223kg |
Technische gegevens | Honda CBR 1100XX (1999) |
---|---|
Motortype | water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
Boring en slag | 79 x 58mm |
cilinderinhoud | 1137cc |
Compressie | 11:1 |
Fuel | fuel injection |
Vermogen | 164pk/10.000rpm |
Koppel | 12.7kg-m/7,250rpm |
onsteking | Computer-controlled digital transistorised with electronic advance |
Starter | Electrisch |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
overbrenging secundair | 'O'-ring ketting |
Afmetingen | 2160x720x1170mm (LxBxH) |
Wielbasis | 1490mm |
zithoogte | 810mm |
grondspeling | 130mm |
tankinhoud | 24 liter |
Band voor | Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal |
Band achter | Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial |
Vering voor | 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel |
vering achter | Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel |
rem voor | 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers |
rem achter | 256mm enkele schijf with three-piston caliper |
droog gewicht | 223kg |
Technische gegevens | Honda CBR 1100XX (2002) |
---|---|
Motortype | water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder |
Boring en slag | 79 x 58mm |
cilinderinhoud | 1137cc |
Compressie | 11:1 |
Fuel | fuel injection |
Vermogen | 164pk/10.000rpm |
Koppel | 12.7kg-m/7,250rpm |
onsteking | Computer-controlled digital transistorised with electronic advance |
Starter | Electrisch |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
overbrenging secundair | 'O'-ring ketting |
Afmetingen | 2160x720x1170mm (LxBxH) |
Wielbasis | 1490mm |
zithoogte | 810mm |
grondspeling | 130mm |
tankinhoud | 24 liter |
Band voor | Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal |
Band achter | Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial |
Vering voor | 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel |
vering achter | Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel |
rem voor | 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers |
rem achter | 256mm enkele schijf with three-piston caliper |
droog gewicht | 223kg |
Technische gegevens | BMW R1200GS (2006) |
---|---|
Motortype | Boxer (Flat twin) |
Boring en slag | 101x73 mm |
cilinderinhoud | 1170cc |
Compressie | 11:1 |
Benzine toevoer | injectie |
Vermogen | 100 pk/7.000rpm |
Koppel | 115 Nm/5500rpm |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Electrisch |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
Secundaire overbrenging | cardan |
Afmetingen | 2210x915x1430mm (LxBxH) |
Wielbasis | 1519mm |
zithoogte | 840/860 mm |
tankinhoud | 20 liter |
Band voor | 110/80 H 19 TL |
Band achter | 150/70 H 17 TL |
Vering voor | 190 mm |
vering achter | 200 mm |
rem voor | Dubbele schijf, 305 mm |
rem achter | Enkele schijf, 265 mm |
droog gewicht | 225 kg |
Technische gegevens | BMW R1200GS (2012) |
---|---|
Motortype | Boxer (Flat twin) |
Boring en slag | 101x73 mm |
cilinderinhoud | 1170cc |
Compressie | 11:1 |
Benzine toevoer | injectie |
Vermogen | 110 pk/7.750rpm |
Koppel | 120 Nm/6000rpm |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Electrisch |
versnellingsbak | 6 versnellingen |
Secundaire overbrenging | cardan |
Afmetingen | 2210x915x1430mm (LxBxH) |
Wielbasis | 1519mm |
zithoogte | 840/860 mm |
tankinhoud | 20 liter |
Band voor | 110/80 H 19 TL |
Band achter | 150/70 H 17 TL |
Vering voor | 190 mm |
vering achter | 200 mm |
rem voor | Dubbele schijf, 305 mm |
rem achter | Enkele schijf, 265 mm |
droog gewicht | 225 kg |