Motoren
lijn
Hoe het allemaal begon

In 1972 zag ik op 2e Pinksterdag de bezoekers van de Internationale Wegraces van Tubbergen door Almelo rijden. Ik reed welliswaar brommer, een goudkleurige Zündapp KS 50, maar ik wist nauwelijks van het bestaan van motoren, ook al omdat niemand in de familie en kennissenkring motor reed.

Toen ik al die motoren zag wilde ik maar één ding, ook motorrijden. Plannen om mijn brommer grondig op te voeren verdwenen.

Een week later in het postkantoor zag ik tussen de tijdschriften weekblad Motor staan. Meteen gekocht en ik was definitief besmet met het motorbacil en ik ben nog steeds op het blad geabonneerd (helaas bestaat het blad niet meer (2018)).

In de bibliotheek ontdekte ik ook de twee boeken van Ernst (Klacks) Leverkuss : "Schnell auf zwei rädern" en "1000 tricks für die Motorrad sicherheit". Deze twee boeken hebben een vrij grote invloed op mij gehad. Ik ging het geleerde op mijn brommer toepassen. Ik remde, zoals iedereen, altijd alleeen met mijn achterwiel, want als je met de voorrem remt ga je onderuit zei men. In de boeken stond het tegendeel en het resultaat was dat ik voorrem als het belangrijkste rem ging gebruiken op de brommer.

Een provocerende uitspraak van Klacks in de boeken was: "een val is een schande....... en een ongeluk helemaal". En dat heeft mijn denken positief beïnvloed.

In februari 1974 kon ik eindelijk rijlessen nemen. Op een Jawa 350, zonder spiegels en richtingaanwijzers, met de instrukteur achterop tijdens de eerste 7 lessen. De laatste 2 lessen reed hij in de auto achter mij aan, ik moest telkens een vijftal straatnamen onthouden en dan weer stoppen voor de volgende serie. Zo ging het ook tijdens het rij-examen. Ik slaagde gelukkig in één keer.

Mijn eerste motor was een Yamahe RD 250, een twee cilinder tweetakt dat ongeveer 30 pk leverde. Gelijk met de motorfiets kocht ik ook een leren overal. Een hele investering was dat. Zoals in onderstaande lijst te zien is, ben ik, wat cilinderinhoud betreft, langzaam opgeklommen van een lichte naar een "zware" motorfiets. Mijn rijervaring hield dus min of meer gelijke tred met het steeds hogere vemogen wat de motoren leverden.

De motorfiets gebruik ik voor woonwerk verkeer van maart t/m eind november, toerritten in het weekend en lange vakantie tochten door Scandinavië, waarbij ik altijd ga kamperen.Van november tot maart ben ik alleen maar mooi weer rijder èn als de straten pekelvrij zijn. Mijn jaargemiddeld ligt tussen 20 en 25000 km.

Vanaf 2014 wordt de motor niet meer gebruikt voor woonwerk verkeer.

lijn

Hieronder een overzicht mijn motorenfietsen tot en met heden.
Voor een foto en de technische gegevens van de motorfiets klik op "meer info".

Yamaha RD 250
Technische gegevens
Yamaha RD 250 (1974)
motortype lucht gekoelde tweecilinder 2-takt met membraaminlaat
cilinderinhoud 247 cc
Boring en slag 54 x 54 mm.
compressie 6,7:1
vermogen 30 pk / 7500 tpm
koppel 2,9 kgm /7000 tpm
ontsteking accu, bobine
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor enkele schijf
rem achter trommel
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 3,00 x 18
band achter 3,50 x 18
gewicht droog 145 kg.
tank inhoud 16 liter
Yamaha XS 500
Technische gegevens
Yamaha XS 500 (1976)
motortype lucht gekoelde tweecilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 498 cc
Boring en slag 73 x 59,6 mm.
compressie 8,5 : 1
vermogen 47 pk / 8500 tpm
koppel 4,5 kgm / 6500 tpm
ontsteking accu, bobine
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor enkele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 3,25 x 19
band achter 4,00 x 18
gewicht droog 195 kg.
tank inhoud 15 liter
Suzuki GS 550
Technische gegevens
Suzuki GS 550 (1977)
motortype lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 549 cc
Boring en slag 56 x 55,8 mm.
compressie 8,6 : 1
vermogen 54 pk / 9000 tpm
koppel 4,2 kgm / 7500 tpm
ontsteking accu, bobine
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor dubbele schijf
rem achter trommelrem
versnellingsbak 6 versnellingen
band voor 3,25 x 19
band achter 3,75 x 18
gewicht droog 196 kg.
tank inhoud 17 liter
Suzuki GSX 750
Technische gegevens
Suzuki GSX 750 (1980)
motortype lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 747 cc
Boring en slag 67 x 53 mm.
compressie 9,6 : 1
vermogen 80 pk / 9200 tpm
koppel 6,8 kgm / 8500 tpm
ontsteking accu, bobine
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 3,25 x 19
band achter 4,0x18
gewicht droog 233 kg.
tank inhoud 24 liter
Yamaha XJ 750 Seca
Technische gegevens
Yamaha XJ 750 Seca (1982)
motortype lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 748 cc
Boring en slag 65 x 56,4 mm.
compressie 9,2 : 1
vermogen 81 pk / 9000 tpm
koppel 6,7 kgm / 7500 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair kardan
rem voor dubbele schijf
rem achter trommelrem
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 3,25 x 19
band achter 120/90-18
gewicht droog 218 kg.
tank inhoud 19 liter
Yamaha XJ 750 E
Technische gegevens
Yamaha XJ 750 E (1986)
motortype lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 748 cc
Boring en slag 65 x 56,4 mm.
compressie 9,2 : 1
vermogen 87 pk / 9000 tpm
koppel 6,7 kgm / 7500 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair kardan
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 100/90 -18
band achter 120/90-18
gewicht droog 218 kg.
tank inhoud 22 liter
Yamaha XJ 900 E
Technische gegevens
Yamaha XJ 900 E (1988)
motortype lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 2 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 891 cc
Boring en slag 68,5 x 60,5 mm.
compressie 9,6 : 1
vermogen 98 pk / 9000 tpm
koppel 8,1 kgm / 7000 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair cardan
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 100/90-V18
band achter 120/90-V18
gewicht droog 218 kg.
tank inhoud 22 liter
Suzuki GSX 1100F
Technische gegevens
Suzuki GSX 1100F (1991)
motortype olie/lucht gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 1127 cc
Boring en slag 78 x 59 mm.
compressie 10 : 1
vermogen 137 pk / 9500 tpm
koppel 11,4 kgm / 7000 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 5 versnellingen
band voor 120/80-V16
band achter 150/60-V16
gewicht droog 244 kg.
tank inhoud 21 liter
Honda CBR 1000F DCBS
Technische gegevens
Honda CBR 1000F DCBS (1993)
motortype water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 998 cc
Boring en slag 77 x 53,6 mm.
compressie 10,5 : 1
vermogen 135 pk / 9500 tpm
koppel 10,6 kgm / 8500 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 6 versnellingen
band voor 120/70-VR17 Radiaal
band achter 170/60-VR17 Radiaal
gewicht droog 235 kg.
tank inhoud 22 liter
Honda CBR 1000F DCBS
Technische gegevens
Honda CBR 1000F DCBS (1995)
motortype water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 998 cc
Boring en slag 77 x 53,6 mm.
compressie 10,5 : 1
vermogen 135 pk / 9500 tpm
koppel 10,6 kgm / 8500 tpm
ontsteking electronisch
koppeling meervoudige natte plaat
overbrenging secundair ketting
rem voor dubbele schijf
rem achter enkele schijf
versnellingsbak 6 versnellingen
band voor 120/70-VR17 Radiaal
band achter 170/60-VR17 Radiaal
gewicht droog 235 kg.
tank inhoud 22 liter
Honda CBR 1100XX
Technische gegevens
Honda CBR 1100XX (1997)
Motortype water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
Boring en slag 79 x 58mm
cilinderinhoud 1137cc
Compressie 11:1
Carbs 42mm slanted flat-slide CV x 4
Vermogen 164pk/10.000rpm
Koppel 12.7kg-m/7,250rpm
onsteking Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Starter Electrisch
versnellingsbak 6 versnellingen
overbrenging secundair 'O'-ring ketting
Afmetingen 2160x720x1170mm (LxBxH)
Wielbasis 1490mm
zithoogte 810mm
grondspeling 130mm
tankinhoud 22 liter
Band voor Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal
Band achter Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial
Vering voor 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel
vering achter Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel
rem voor 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers
rem achter 256mm enkele schijf with three-piston caliper
droog gewicht 223kg
Honda CBR 1100XX
Technische gegevens
Honda CBR 1100XX (1999)
Motortype water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
Boring en slag 79 x 58mm
cilinderinhoud 1137cc
Compressie 11:1
Fuel fuel injection
Vermogen 164pk/10.000rpm
Koppel 12.7kg-m/7,250rpm
onsteking Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Starter Electrisch
versnellingsbak 6 versnellingen
overbrenging secundair 'O'-ring ketting
Afmetingen 2160x720x1170mm (LxBxH)
Wielbasis 1490mm
zithoogte 810mm
grondspeling 130mm
tankinhoud 24 liter
Band voor Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal
Band achter Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial
Vering voor 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel
vering achter Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel
rem voor 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers
rem achter 256mm enkele schijf with three-piston caliper
droog gewicht 223kg
Honda CBR 1100XX
Technische gegevens
Honda CBR 1100XX (2002)
Motortype water gekoelde viercilinder 4-takt met 4 kleppen per cilinder
Boring en slag 79 x 58mm
cilinderinhoud 1137cc
Compressie 11:1
Fuel fuel injection
Vermogen 164pk/10.000rpm
Koppel 12.7kg-m/7,250rpm
onsteking Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Starter Electrisch
versnellingsbak 6 versnellingen
overbrenging secundair 'O'-ring ketting
Afmetingen 2160x720x1170mm (LxBxH)
Wielbasis 1490mm
zithoogte 810mm
grondspeling 130mm
tankinhoud 24 liter
Band voor Bridgestone BT 57 - 120/70 ZR17 Radiaal
Band achter Bridgestoneoverbrenging secundair BT 57 - 180/55 ZR17 Radial
Vering voor 43mm Cartridge-type fork, 120mm travel
vering achter Pro-link with gas-charged damper, rebound adjustable 120mm travel
rem voor 310mm dubbele schijf "dual combined" three-piston calipers
rem achter 256mm enkele schijf with three-piston caliper
droog gewicht 223kg
Honda CBR 1100XX
Technische gegevens
BMW R1200GS (2006)
Motortype Boxer (Flat twin)
Boring en slag 101x73 mm
cilinderinhoud 1170cc
Compressie 11:1
Benzine toevoer injectie
Vermogen 100 pk/7.000rpm
Koppel 115 Nm/5500rpm
Ontsteking Digitaal
Starter Electrisch
versnellingsbak 6 versnellingen
Secundaire overbrenging cardan
Afmetingen 2210x915x1430mm (LxBxH)
Wielbasis 1519mm
zithoogte 840/860 mm
tankinhoud 20 liter
Band voor 110/80 H 19 TL
Band achter 150/70 H 17 TL
Vering voor 190 mm
vering achter 200 mm
rem voor Dubbele schijf, 305 mm
rem achter Enkele schijf, 265 mm
droog gewicht 225 kg
Honda CBR 1100XX
Technische gegevens
BMW R1200GS (2012)
Motortype Boxer (Flat twin)
Boring en slag 101x73 mm
cilinderinhoud 1170cc
Compressie 11:1
Benzine toevoer injectie
Vermogen 110 pk/7.750rpm
Koppel 120 Nm/6000rpm
Ontsteking Digitaal
Starter Electrisch
versnellingsbak 6 versnellingen
Secundaire overbrenging cardan
Afmetingen 2210x915x1430mm (LxBxH)
Wielbasis 1519mm
zithoogte 840/860 mm
tankinhoud 20 liter
Band voor 110/80 H 19 TL
Band achter 150/70 H 17 TL
Vering voor 190 mm
vering achter 200 mm
rem voor Dubbele schijf, 305 mm
rem achter Enkele schijf, 265 mm
droog gewicht 225 kg
lijn